27. MARTS TIL 20. MAJ 2024. En skæbnesvanger dag i starten af 2020 har en ny og ukendt virus bredt sig verden over, og har nu gjort sit indtog i Danmark. Alt vendes på hovedet.
Fra det ene øjeblik til det andet lukker alt ned, og den sociale kontakt begrænses til et minimum. Det er nærmest som om en imaginær tåge sænker sig, tyk og tæt over vores samfund og forandrer vores hverdag radikalt. Værkets titel henviser naturligvis til Carl Nielsens melodi af samme navn. Ligesom melodien, der med toner beskriver tiden, hvor tågen opløses af solens stråler, skal dette værk blandt andet beskrive den tid, hvor pandemiens greb om samfundet løsnes og det tågeslør, der har lagt sig om os opløses
Lars Waldemar bruger og bearbejder i dette værk blandt andet de plexiglas-plader som afskærmede os fra hinanden i det offentlige rum under corona-tiden til at fortælle historien om rejsen gennem tågen mod en normal hverdags tilbagevenden. Ud over at trække referencer til pandemien er værket i kraft af materialet også en kommentar til vores forbrug af plast og klimakrisen. En kommentar med indbygget håb.
Den håbefulde, højtidelige stemning, som skabes gennem Lars Waldemars installation, underbygges på lydsiden af en nyindspilning af Messiaens Le banquet céleste med domorganist Jørgen Ellekilde ved tangenterne
Bio:
Lars Waldemar er billedhugger, men arbejder også med tegning og grafik. Hans praksis tager oftest udgangspunkt i naturen og den uendelige organiske mangfoldighed, som f.eks. findes hos koraler og mikroorganismer. Lars Waldemar er medlem af BKF, Dansk Billedhuggersamfund, International Sculpture Network samt kunstnersammenslutningerne Den Fynske Forårsudstilling, Vestjyllandsudtillingen og Riimfaxe. Han har et omfattende CV med udstillinger i ind- og udland. Han bidrog til Biennalen i Venedig i 2017. Hans værker har været vist på Kunsternes Vinterudstilling, Kunstnernes Sommerudstilling samt Charlottenborgs Forårsudstilling. Seneste udstillinger er Johannes Larsen Museet 2022, Vejle Kunstmuseum 2023, Frederiksborg Slot, Hillerød 2023 og Museumsberg, Flensburg 2023.
Fra det ene øjeblik til det andet lukker alt ned, og den sociale kontakt begrænses til et minimum. Det er nærmest som om en imaginær tåge sænker sig, tyk og tæt over vores samfund og forandrer vores hverdag radikalt. Værkets titel henviser naturligvis til Carl Nielsens melodi af samme navn. Ligesom melodien, der med toner beskriver tiden, hvor tågen opløses af solens stråler, skal dette værk blandt andet beskrive den tid, hvor pandemiens greb om samfundet løsnes og det tågeslør, der har lagt sig om os opløses
Lars Waldemar bruger og bearbejder i dette værk blandt andet de plexiglas-plader som afskærmede os fra hinanden i det offentlige rum under corona-tiden til at fortælle historien om rejsen gennem tågen mod en normal hverdags tilbagevenden. Ud over at trække referencer til pandemien er værket i kraft af materialet også en kommentar til vores forbrug af plast og klimakrisen. En kommentar med indbygget håb.
Den håbefulde, højtidelige stemning, som skabes gennem Lars Waldemars installation, underbygges på lydsiden af en nyindspilning af Messiaens Le banquet céleste med domorganist Jørgen Ellekilde ved tangenterne
Bio:
Lars Waldemar er billedhugger, men arbejder også med tegning og grafik. Hans praksis tager oftest udgangspunkt i naturen og den uendelige organiske mangfoldighed, som f.eks. findes hos koraler og mikroorganismer. Lars Waldemar er medlem af BKF, Dansk Billedhuggersamfund, International Sculpture Network samt kunstnersammenslutningerne Den Fynske Forårsudstilling, Vestjyllandsudtillingen og Riimfaxe. Han har et omfattende CV med udstillinger i ind- og udland. Han bidrog til Biennalen i Venedig i 2017. Hans værker har været vist på Kunsternes Vinterudstilling, Kunstnernes Sommerudstilling samt Charlottenborgs Forårsudstilling. Seneste udstillinger er Johannes Larsen Museet 2022, Vejle Kunstmuseum 2023, Frederiksborg Slot, Hillerød 2023 og Museumsberg, Flensburg 2023.