De bøjede hoveders tid - foredrag om børn og skærmforbrug Foredrag torsdag d. 19. september kl. 19.00 i Sognegården i Bryndum De sidste 10 år har budt på et liv med smartphones og online-liv. Selv helt små børn har et liv, hvor skærme fylder.
Vi kan nu begynde at se konsekvenserne af dette. Der er udfordringer omkring robusthed, fordybelse, tilegnelse af et nuanceret sprog og sociale kompetencer, og flere og flere børn og unge oplever ensomhed, stress, angst og lavt selvværd. Det kalder på handling. Med afsæt i de erfaringer vi har fået gennem det sidste årti, giver Kirsten Dal Wellendorph nogle bud på, hvordan vi håndterer det digitale liv, så vi kan imødegå de fysiske og psykiske konsekvenser, som vi i øjeblikket er vidner til. Wellendorph vil komme ind på følgende emner og lægger op til efterfølgende debat. * Giv børn og unge og voksne et alternativ til skærmtid. * Det digitale versus det analoge. * Læringsbegrebet bliver udfordret af digitale medier. * Forpligtende fællesskab versus ensomhed. * Robusthed og sociale medier * Håndtering af de udfordringer, vi nu kan se af et stort skærmforbrug. Kirsten Dal Wellendorph og har siden 2001 arbejdet med digitale medier og børn. Har i perioden 2008- 2019 været ansat på pædagoguddannelsen VIA. Har ved siden af drevet selvstændig konsulentvirksomhed med fokus digitale medier, børn og kommunikation. Er forfatter til to undervisningsbøger om digitale medier rettet mod pædagoguddannelsen og den pædagogiske assistens uddannelse. Har desuden udgivet en række artikler om sprog, sociale kompetencer, digitale medier og dannelse. Har holdt adskillige foredrag rundt om i landet på højskoler, efterskoler og daginstitutioner om digitale medier.
Vi kan nu begynde at se konsekvenserne af dette. Der er udfordringer omkring robusthed, fordybelse, tilegnelse af et nuanceret sprog og sociale kompetencer, og flere og flere børn og unge oplever ensomhed, stress, angst og lavt selvværd. Det kalder på handling. Med afsæt i de erfaringer vi har fået gennem det sidste årti, giver Kirsten Dal Wellendorph nogle bud på, hvordan vi håndterer det digitale liv, så vi kan imødegå de fysiske og psykiske konsekvenser, som vi i øjeblikket er vidner til. Wellendorph vil komme ind på følgende emner og lægger op til efterfølgende debat. * Giv børn og unge og voksne et alternativ til skærmtid. * Det digitale versus det analoge. * Læringsbegrebet bliver udfordret af digitale medier. * Forpligtende fællesskab versus ensomhed. * Robusthed og sociale medier * Håndtering af de udfordringer, vi nu kan se af et stort skærmforbrug. Kirsten Dal Wellendorph og har siden 2001 arbejdet med digitale medier og børn. Har i perioden 2008- 2019 været ansat på pædagoguddannelsen VIA. Har ved siden af drevet selvstændig konsulentvirksomhed med fokus digitale medier, børn og kommunikation. Er forfatter til to undervisningsbøger om digitale medier rettet mod pædagoguddannelsen og den pædagogiske assistens uddannelse. Har desuden udgivet en række artikler om sprog, sociale kompetencer, digitale medier og dannelse. Har holdt adskillige foredrag rundt om i landet på højskoler, efterskoler og daginstitutioner om digitale medier.