Introduceres af Per Juul Carlsen. Med 'Breaking the Waves' forlod filmvidunderbarnet Lars von Trier sine postmoderne, genreironiske universer og slog det helt store psykologiske melodrama op.
Filmen om den unge skotske kvinde Bess (Emily Watson i sin spillefilmdebut) og hendes kærlighed til sin elskede mand, Jan (Stellan Skarsgård) blev et tilløbsstykke verden over. Borebissen Jan invalideres i en arbejdsulykke på olieplatformen, hvor han er ansat, og i et skyldsplaget forsøg på at redde ham ofrer Bess sig seksuelt til fremmede mænd. Det snerpede, kirkelige miljø, der omgiver dem, er beskrevet med en næsten dokumentarisk realisme i Robby Müllers håndholdte Cinemascope-billeder, og undervejs skilles filmens kapitler af maleren Per Kirkebys udtryksfulde landskabsvignetter. En "fusion" af det bedste fra Ken Loach, Dreyer og Tarkovskij. En uafrystelig film om tro, håb, sex og - mest af alt - kærlighed.
Filmen om den unge skotske kvinde Bess (Emily Watson i sin spillefilmdebut) og hendes kærlighed til sin elskede mand, Jan (Stellan Skarsgård) blev et tilløbsstykke verden over. Borebissen Jan invalideres i en arbejdsulykke på olieplatformen, hvor han er ansat, og i et skyldsplaget forsøg på at redde ham ofrer Bess sig seksuelt til fremmede mænd. Det snerpede, kirkelige miljø, der omgiver dem, er beskrevet med en næsten dokumentarisk realisme i Robby Müllers håndholdte Cinemascope-billeder, og undervejs skilles filmens kapitler af maleren Per Kirkebys udtryksfulde landskabsvignetter. En "fusion" af det bedste fra Ken Loach, Dreyer og Tarkovskij. En uafrystelig film om tro, håb, sex og - mest af alt - kærlighed.