Det smukke, melankolske og næsten Douglas Sirk'ske backstage-drama 'Two Stage Sisters' fra 1964 bliver regnet for den store kinesiske instruktør Xie Jins hovedværk.
Filmen følger to skuespillerinder, der tager vidt forskellige karriereveje i årene op til revolutionen i 1949. Den kommunistiske vej viser sig - ikke overraskende! - som den bedste. En filmkunstnerisk milepæl i den ellers propaganda-tunge kinesiske filmproduktion under Mao.
Xie Jin røg - ligesom store dele af den kinesiske filmindustri - ud i kulden under Kulturrevolutionen, men fortsatte med at skabe film op igennem 1970'erne. Og i 1986 - i et nu forvandlet Kina post-Mao med plads til (moderat) historisk revisionisme - fik Jin et stort comeback med ar-dramaet 'Hibiscus Town' om en ung kvindes prøvelser under Kulturrevolutionen. Pludselig befandt den nu 63-årige veteran-instruktør sig på samme internationale scene som unge Femte Generations-filmskabere som Chen Kaige og Zhang Yimou.
Filmen følger to skuespillerinder, der tager vidt forskellige karriereveje i årene op til revolutionen i 1949. Den kommunistiske vej viser sig - ikke overraskende! - som den bedste. En filmkunstnerisk milepæl i den ellers propaganda-tunge kinesiske filmproduktion under Mao.
Xie Jin røg - ligesom store dele af den kinesiske filmindustri - ud i kulden under Kulturrevolutionen, men fortsatte med at skabe film op igennem 1970'erne. Og i 1986 - i et nu forvandlet Kina post-Mao med plads til (moderat) historisk revisionisme - fik Jin et stort comeback med ar-dramaet 'Hibiscus Town' om en ung kvindes prøvelser under Kulturrevolutionen. Pludselig befandt den nu 63-årige veteran-instruktør sig på samme internationale scene som unge Femte Generations-filmskabere som Chen Kaige og Zhang Yimou.