Spring til indhold

Udstilling - Når papiret folder sig ud

Udstilling: Billedkunst

3 kunstnere giver hver deres bud på papirarbejder. Der er Dietlinde Lamparters sort-hvide papirsnit, Gitte Bendsens farvestrålende mandalaer og Lene Østensgårds grafiske tryk.

Man fristes til at sige "Sten, saks, papir", men det ville ikke være at holde sig helt til sandheden, da de metoder der er brugt i denne udstilling papirarbejder er en anelse anderledes.

Dietlinde Lamparter laver sine snit med kniv og beskriver, at hun For at transformere en tegning til et papirsnit først skal finde de positive og negative designelementer (sorte og hvide arealer) på en balanceret og fungerende måde. Som kilde og inspiration bruger hun fotos i bøger og på internettet eller egne tegninger fra naturen. Hun har et tema for hver serie af værker: "Jonas og Hvalen", "Stærke Kvinder", "Truede Dyr" og "Musikanter".

Dietlinde er født og opvokset i Tyskland. Hun har boet i USA, hvor hun arbejdede med undervisning i papirsnit og skyggeteater. I sine sidste 26 år i Danmark, arbejder hun i mange medier, men i de sidste år primært med papirsnit.

Gitte Bendsen er selvlært kunstner og har været udøvende siden 1990. For 12 år siden begyndte hun at tegne og male mandalaer. Det opleves for Gitte meditativt og hun nyder denne kunstform, som har sit udspring i den buddhistiske filosofi og den indiske kultur. Hun er fascineret af cirklens magiske kraft og symbolerne gennem menneskets historie.For Gitte Bendsen er en mandala en lille bid af kosmos og den kan anvendes som fokus punkt ved meditation eller blot som dekoration.

"Overgiv dig til det uendelige, hvor der ingen begyndelse og ende er. Nyd nuet!" opfordrer kunstneren.

Lene Østensgård er uddannet arkitekt og grafisk designer hun har i mere end 35 år arbejdet professionelt med det grafiske univers. Som grafiker, vil hun skabe og udvikle en farverig og enkel verden på papir. En verden til glæde, fuld af farver, former, og typografi. Lene benytter flere forskellige grafiske metoder f.eks. Gyotaku: en traditionel japanske metode til trykning af fisk, Disse naturtryk blev oprindeligt benyttet af fiskere til at registrere fangsten. Monotypi: Tryk med akryl & tusch, hun kun laver kun ét eksemplar i stedet for flere, men ofte i serier. Der males direkte på trykpladen, f.eks. glas, gummi, plexiglas eller metal og der trykkes fortrinsvis på papir og pap.

Derudover arbejder Lene med Mokulito, japansk træsnit, linoleumssnit og collografi.